Visų reikalas

Informacija

Kaip padėti smurtą elektroninėje erdvėje patyrusiam žmogui?

Smurtas elektroninėje erdvėje sukelia tokias pat sunkias pasekmes, kaip ir realiame gyvenime patiriamas smurtas. Elektroninė erdvė pasiekia reikšmingai platesnes auditorijas, o smurtaujantys asmenys gali veikti anonimiškai, todėl nukentėjusiajam gali būti sukelta ilgalaikė žala. Patirtas smurtas neretais atvejais priverčia gėdytis viktimizacijos, baimintis kaltinamojo požiūrio, skatina atsiskirti nuo aplinkinių žmonių ir vienam (-ai) pasilikti su neigiamų išgyvenimų našta.

Remiantis 2024 m. Eurobarametro duomenimis, gyventojai vis dar linkę kaltinti nuo smurto elektroninėje erdvėje nukentėjusius asmenis – ypač moteris, kurių viktimizacija suvokiama kaip neatsiejama aktyvaus dalyvavimo ir saviraiškos elektroninėje erdvėje dalis. Vis dėlto, tyrimai taip pat atskleidžia, kad smurtą elektroninėje erdvėje patyrę asmenys dažniau kreipiasi ne į teisėsaugos institucijas, o į artimuosius ir draugus, todėl jūsų pagalba ir empatiškas požiūris tampa itin svarbūs.

  • Išklausykite ir parodykite, kad esate pasirengę suteikti emocinį palaikymą. Jeigu smurtą elektroninėje erdvėje patyręs asmuo nusprendžia pasidalinti savo patirtimi, vadinasi, jumis yra pasitikima, todėl pirmiausia kantriai jį / ją išklausykite. Parodykite, kad tikite nukentėjusio asmens patirtimi, priimkite jo(s) emocijas ir išreikškite empatiją.
  • Nekaltinkite asmens dėl patirto smurto. Bet kokio pobūdžio smurtas nėra pateisinamas, nepriklausomai nuo to, kokius sprendimus priėmė nukentėjęs asmuo. Neretai žmonės linkę kaltinti save ir jausti gėdą dėl patirtos viktimizacijos, todėl neperkelkite atsakomybės nukentėjusiajam, klausdami „kodėl nesisaugojai?“ arba „kodėl pasielgei taip naiviai?“ Verčiau paklauskite, kaip galėtumėte padėti.
  • Sureaguokite į smurto elektroninėje erdvėje apraiškas. Tylėdami (-os) jūs pritariate smurtaujančio žmogaus elgesiui, todėl pasvarstykite, kaip galėtumėte parodyti solidarumą nukentėjusiam asmeniui. Pavyzdžiui, galite parašyti komentarą ar paskelbti įrašą, kuriuo išreiškiate nepritarimą smurtaujančiojo veiksmams, tačiau patys nenaudokite įžeidžios kalbos ir neinicijuokite smurto. Taip pat praneškite apie smurtinį turinį socialinių tinklų arba kitų platformų administratoriams.
  • Naudokite tinkamą kūno kalbą. Kai kalbate su smurtą patyrusiu asmeniu, jūsų kūno kalba gali padėti jam / jai pasijusti saugiai. Akių kontakto palaikymas ir natūralus galvos linksėjimas parodo, kad klausotės. Nedemonstruokite pernelyg ekspresyvių emocijų, išreiškiančių didelę nuostabą ar pyktį – tai gali paskatinti nukentėjusį asmenį užsisklęsti.
  • Nesumenkinkite asmens viktimizacijos. Smurtas elektroninėje erdvėje sukelia neigiamus padarinius jį patyrusiam žmogui, todėl nesakykite „tereikia atsijungti nuo interneto“ arba „tiesiog ištrink paskyrą ir nebekreipk dėmesio“. Šiais teiginiais jūs galite asmenį įskaudinti.
  • Pasiūlykite pagalbą. Nepriklausomai nuo to, kaip smurtą patyręs asmuo nuspręstų elgtis, užtikrinkite, kad esate pasirengęs (-usi) padėti – tai gali būti pagalba surenkant įrodymus, kreipiantis į teisėsaugos institucijas, atnaujinant privatumo nustatymus socialiniuose tinkluose. Leiskite asmeniui pačiam (-ai) priimti sprendimus ir nuspręsti, kokia pagalba jam / jai reikalinga, ir nežadėkite to, ko negalėsite ištesėti.
  • Įsitikinkite smurtą patyrusio asmens saugumu. Tam tikrais atvejais smurtas elektroninėje erdvėje gali persikelti ir tęstis fizinėje erdvėje, todėl pajutus, kad kyla reali grėsmė nukentėjusio žmogaus sveikatai, nuosavybei ar gyvybei – paraginkite kreiptis į teisėsaugos institucijas. Jeigu asmens privatūs duomenys, pavyzdžiui, gyvenamųjų namų adresas, buvo paviešinti, galite pasiūlyti jam / jai padėti rasti saugią vietą apsistoti arba kurį laiką apsigyventi kartu.
  • Praleiskite laiką kartu. Smurto patirtis sukelia itin neigiamus išgyvenimus, todėl galima jį patyrusiam asmeniui pasiūlyti praleisti daugiau laiko kartu, atsižvelgiant į jo / jos pomėgius – tai gali būti pasivaikščiojimas, nuėjimas į kiną, sportas ir panašiai.
  • Patarkite kreiptis į specializuotą pagalbą. Jeigu pastebite, kad smurtą elektroninėje erdvėje patyrusiam asmeniui emociškai itin sunku, jam / jai pasireiškė nemiga, valgymo sutrikimai ir panašūs įprasto gyvenimo pokyčiai, pasiūlykite asmeniui pasikonsultuoti su psichologu (-e) ar sveikatos priežiūros specialistu (-e).
  • Pasirūpinkite savimi. Matyti, kaip kitas asmuo patiria smurtą elektroninėje erdvėje taip pat gali būti sukrečianti patirtis. Nekaltinkite savęs, jei tampa per sunku teikti pagalbą smurtą patiriančiam asmeniui ir jaučiate nuovargį dėl teikiamos užuojautos – tai tik parodo, kad jums iš tikrųjų rūpi. Vis dėlto, prieš padėdami kitam (-ai), pasirūpinkite savo emocine gerove ir saugumu.

Atminkite, kad jūsų suteikta pagalba gali ir nepakeisti pačios situacijos konteksto, tačiau palengvins smurtą patiriančio asmens išgyvenimus ir jį / ją įgalins priimti tolesnius sprendimus. Nėra vieno teisingo būdo, kaip tinkamiausiai galėtumėte padėti asmeniui, tačiau pirmiausia svarbu nepalikti žmogaus vieno ir leisti suprasti, kad norite padėti.

Daugiau apie smurtą elektroninėje erdvėje ir kaip jį atpažinti.